Selasa, 31 Januari 2012

ASMA

Pernah dengar org saket Asma? kadang-kadang lebih dikenali @ lebih kurang same la ng  sakit sempot, lelah atau pon mengah yg x sudah (kalo sudah..itu letih namenyer).. dan tolonglah jangan sekali-kali korang kaitkan sakit asma ni dengan jiran korang yg name Siti Hasmah ke, Asma Komeng ke (name member sekola aku dulu tue..) atau lagu asmaradana yg datin Tiara Jakilina nyanyi tuh...

ok..skema sikit..Asma adalah sejenis penyakit kronik yang diakibatkan oleh radang saluran pernafasan iaitu keadaan di mana saluran pernafasan menjadi sempit secara tiba-tiba yang menyebabkan kesukaran bernafas. haaa..nampak tuh..

cam dlm pic ni la...(cekgu aku kater)


SALUR PERNAPASAN + SEMPIT + SUKAR BERNAPAS  = ASMA laa jadi nyerr...

tapi jgn pulak dibayangkan cam ni..



SALUR
REMPIT

HAMPAS

 SALUR PAIP + REMPIT + SUKE HAMPAS  = ASTAGHFIRUALLAH HAL AZIM laaa jadinyerr...


untuk inpomesyen korang.. Asma ni jadi miang pasal ade sorang laki-laki gatal da usha die.. ish ish ape aku ngarut ni.. Asma ni jadi sebab bende2 kt bawah ni la..

* BULU BINATANG..(bulu ayam ke bulu idung ke x pasti plak aku..)

* HABUK atau DEBU samada suci atau x.. peh cam tajok lagu kumpulan Iklim..

* CUACE yg berubah-ubah..sudu camca x diamik kire..

* SENAMAN jalanan..eh tu mcm seniman..

* ROKOK dan ASAPNYE.. perokok atau tokei kedai jual rokok dikecualikan..

* DEBUNGA cinte..hehehe jiwang

* JANGKITAN PADA SALURAN PERNAPASAN..bukan saluran paip umah korang..

* MAKANAN @ BUAH TERTENTU ... seperti contoh yang dicurik kat kebun2, dirembat kat pasar malam atau yg korang makan pastu cabot x bayar..sebab lupe bawak duit..

* TEKANAN PERASAAN ( ko tekan la perasaan ko kalo ko beran..)


Nak tau tande-tande Asma? biasenye dieorg akan..

* BATOK (terutame waktu malam atau mase cuace sejuk..bukan mase nk ngurat anak dare org lalu lalang tu)

* SESAK NAPAS tibe2..tp kene check dulu..kadang2 berlakon lebeh tu..(hehehe selalu aku praktik nih..utk elak wat keje berat..hehe)


siyes..aku gelak tgk muke budak ni sampai sesak napas dulu..anak sape la nih..

NAFAS BERBUNYI.. pastikan mase tu xde org sedang jerang air berdekatan..

RASE TEGANG di DADE..em..no komen!


KOnKLUSYENNYER

sebagai salah seorang pesakit asma (yola..kalo x, wat pe aku sebok wat artikel nih)..dieorg ni memg lebeh sensitip sikit dari org lain..bukan dari segi hati atau prasaan (tu jiwang @ hati budak namenyer) maksud aku dari segi penjagaan dirinye la.. kene la jadi pembersih sikit dan kalo leh elak la berade di tempat-tempat yang sesak atau kotor.. lagi satu dah tau ko asma, so renti-rentikan lah isap rokok tu..( aku gtau ni based on xperience yerr..) jgn sampai da dok dlm ICU, pundi kencin da msok salur, salur tekak pon da kene tebuk, idup bgantung oksigen b'koyan-koyan bru sibok nk tobat azam nk benti mrokok..x dpt jekk.. dan kalo buleh jauhkan juge dr pengisap rokok..sebab asap die tu amatla merbahaye..lebih bahaye dr reksase laut..kalo kene asap terus dpt power cam dlm citer x-men tu..yg tu aku pon sanggup..untuk pengetahuan korg yg x tau..asap rokok lebih mendatangkan bahaye kepade org yg mnghidu dr org yg menghisap.. bende cam pulot, buah temikai tu antare yg aku biase dgr la ade side efek pade org yg ade asma..cam aku sendirk..aku kalah ng pulot..xtau la ape power sgt pulot tu sampai aku yg gagah ni kalah..gagahla sgt.. hehehe bab tekanan perasaan tu..em..mungkin kot..kdg2 mane la kite sedar kiter stres kan..putos cinte, bos marah, gadoh ng kawan, pasukan bola pujaan korg kene belasah, artis peberet korg kalah dalam AJL..jgn amik port sgt..so yg penting kenela sentiase positif, bersabar dan tenang dalam melalui kehidupan..x yah pikir2 sgt hal dunie..hehehe (eleh ckp org)..


sebenarnye nak gtau..itu la antare jalan yg aku amek sebelum ni utk atasi asma aku ni..selain bergantung pade inhaler dan juge aktif bersukan..aku x tau la ubat-ubat lain..mcm2 jugak aku da try..dari daging unte, jeli gamat, buwung pipit umah, berudu (ni aku x sedar mase tu ek) sampai la pade pil2 kesehatan..asma tu tetap ade..ade org kate kalo da berkhatan, penyakit tu ilang..dah kawen nt, ilang juge..terbukti teori tu salah..aku nye x ilang pon..bile ade org kater ni saket keturunan..aiii sedeyh pulak mngenangkan nasib zuriat2 aku nt..em..takpela..aku anggap ni ujian tuhan..sekurang2nye penyakit ni leh kawal & aku masih lagi bernyawa sampai skrg..emm..tu jerk...


p/s : bersyukur dengan ape yg dikurniakan..sebagai peringatan untuk korang dan untuk diri sendirik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan